La început de an școlar, doar 42% dintre elevii români au toate rechizitele necesare, iar 12% nu au aproape nimic pregătit pentru școală, potrivit unui studiu.
Studiul, realizat de World Vision România, a fost efectuat în rândul a 584 de copii cu vârste între 12 și 19 ani.
Majoritatea elevilor care a răspuns sondajului trăiesc cu ambii părinți, însă aproape un sfert locuiesc doar cu unul dintre părinți, iar câțiva sunt în grija rudelor sau în centre de plasament. Studiul arată că materialele școlare reprezintă o provocare majoră: doar 41,81% dintre elevi spun că au acum toate cele necesare, 46,54% au doar o parte, iar 11,63% nu au aproape nimic pregătit. Cele mai mari lipsuri sunt caietele și rechizitele (52,90%), urmate de hainele potrivite pentru școală (23,27%), manualele (19,81%), echipamentul sportiv (13,81%), ghiozdanul (12,90%) și, pentru un număr redus de copii, accesul la internet sau un dispozitiv digital (2,72%).
Cheltuielile pentru școală reprezintă o presiune reală pentru multe familii: peste jumătate dintre elevi (53,63%) spun că acoperirea costurilor este „puțin grea”, iar aproape unul din cinci (18,72%) o consideră „destul de grea”. Pentru 3,09% dintre copii, situația este critică: familia nu are uneori bani suficienți pentru necesarul de bază. Doar 23,27% declară că nu întâmpină dificultăți.
La nivel financiar, cheltuielile pentru începutul de an variază: 16,90% dintre familii au cheltuit sub 500 de lei, 32,90% între 500 și 1.000 lei, 16,54% între 1.000 și 2.000 de lei, iar 3,63% peste 2.000 de lei. Aproape o treime dintre elevi (30%) spun că nu știu cât au cheltuit părinții lor.
Dificultățile materiale se reflectă și în accesul la activități extracurriculare: 6% dintre copii spun că au renunțat la multe activități (sport, meditații), 30,18% au renunțat la câteva, iar 38,54% merg la ce își doresc. Restul (25,27%) declară că nu sunt interesați de astfel de activități.
La începutul acestui an, cele mai mari temeri ale elevilor sunt legate de note și examene (aproximativ 78%). Un procent semnificativ, de o treime, spune că îi îngrijorează numărul mare de teme și materii, iar aproape 13% menționează lipsa banilor pentru școală. În jur de 17% se tem de relațiile cu colegii sau profesorii, iar câțiva au menționat alte motive, precum dorul de casă, timpul sau cazarea.
Elevii însă rămân optimiști privind viitorul: 25% se consideră foarte încrezători, iar 49% destul de încrezători că școala îi pregătește pentru viața de adult. Aceasta arată că, în ciuda dificultăților materiale și academice, tinerii continuă să aibă încredere în propria pregătire și în școală ca pregătire pentru viața reală.