Proiectele publicate în consultare de Ministerul Educației arată că inteligența artificială este recomandată în aproximativ jumătate dintre cele 40 de discipline, de la Informatică și până la Chimie, Istorie și Religie.
Un sondaj arată că 80% dintre respondenți folosesc deja ChatGPT, tratându-l ca pe „un coleg” pentru teme, rețete și documentare.
La specializarea Matematică-Informatică programa prevede utilizarea unui asistent AI cu rol activ. Elevii vor folosi AI pentru explorare, rezolvarea ecuațiilor și vizualizarea grafică a funcțiilor, deși se subliniază necesitatea verificării critice a soluțiilor, potrivit TVR Info.
Noile programe, aflate în consultare până pe 12 decembrie, impun o provocare uriașă pentru corpul didactic, care trebuie să învețe nu doar să folosească AI-ul ca instrument, ci și să predea etica, limitele și gândirea critică într-un mediu asistat de mașină. Succesul reformei depinde acum de cât de rapid reușesc profesorii să se adapteze la acest nou „coleg” digital de catedră.
Cum va fi integrată AI:
- Chimie și Fizică: AI va genera simulări virtuale de laborator, teste automate și va urmări progresul elevilor, dar va evidenția și riscurile — dependență, fraudă academică, erori de conținut.
- Istorie: AI este recomandată pentru procesarea unui „dosar virtual” și pentru evaluarea critică a surselor generate automat.
- Religie: Elevii vor folosi aplicații AI ca instrument de învățare pentru explorarea conținuturilor religioase, realizarea de sinteze și reflecții asupra valorilor morale.
Există și o listă de materii la care AI lipsește, majoritatea fiind axate pe comunicarea umană, dexteritate fizică sau inteligență emoțională, precum Limba și literatura română, Biologie, Geografie, Educație fizică și Managementul emoțiilor.

