Președintele Nicușor Dan a promulgat, pe 11 noiembrie 2026, actul normativ care modifică Legea 46/2003 și introduce noi drepturi pentru femeile însărcinate și pentru proaspetele mame, dar și pentru bebelușii lor și chiar pentru viitori tați.
Scopul inițiativei a fost de a acoperi, potrivit autorilor, un „vid legislativ” care a permis, până acum, practici controversate și deseori criticate de pacientele care au născut în maternitățile din țara noastră. Deși Legea drepturilor pacientului reglementa deja dreptul la intimitate, aceasta nu conținea „nicio prevedere specifică referitoare la condițiile în care se desfășoară travaliul și nașterea – momente de o vulnerabilitate fizică și psihică excepțională pentru femeia gravidă”, au explicat inițiatorii, în expunerea de motive.
Legea nr.214/2026, reglementează explicit însoțirea la naștere, intimitatea și contactul dintre mamă și copil. În primul rând, legea îi acordă femeii însărcinate dreptul „de a fi însoțită, la cerere, de o persoană aleasă de aceasta, pe tot parcursul travaliului, nașterii și transferului intrainstituțional”. Practic, femeia poate desemna acum persoana pe care o dorește alături de ea și poate fi tatăl copilului sau partenerul său, dar și altă persoană apropiată care o poate ajuta să treacă mai ușor prin momentele vulnerabile.
Totuși, prezența însoțitorului trebuie să respecte normele de igienă, epidemiologice și de siguranță medicală. Conform noilor reguli, spitalul poate restrânge acest drept numai „în mod excepțional”, în situații obiective, justificate medical sau epidemiologic, dacă prezența persoanei respective ar putea pune în pericol femeia, nou-născutul, personalul medical sau celelalte paciente internate.
Noile prevederi elimină complet posibilitatea spitalelor de a bloca accesul însoțitorilor invocând regulamentul intern sau organizarea salonului și lipsa de spațiu. Totodată, unitățile sanitare publice și private vor avea obligația să respecte demnitatea și viața privată a femeii însărcinate pe durata sarcinii, a travaliului, a nașterii și până la externare. „Unitățile sanitare publice și private au obligația de a asigura protejarea intimității femeii însărcinate prin măsuri organizatorice și/sau tehnice adecvate, inclusiv prin separare vizuală corespunzătoare în spațiile în care se desfășoară travaliul și nașterea”, stipulează noua lege.
Intimitatea poate fi limitată doar în situații obiective, justificate medical sau epidemiologic, care țin de siguranța femeii, a copilului, a personalului ori a celorlalte paciente.
Nou-născutul va sta împreună cu mama
O altă noutate este că nou-născutul va avea dreptul să rămână împreună cu mama „imediat după naștere, precum și pe durata internării în unitatea sanitară”. Separarea este permisă doar din motive medicale, epidemiologice (cum ar fi: prevenirea transmiterii unor boli infecțioase sau contagioase), de siguranță sau de forță majoră, iar aceste situații trebuie consemnate în documentele medicale.
Legea cere și corelarea contractului-cadru din sistemul asigurărilor sociale de sănătate, care este elaborat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, și a normelor de aplicare cu noile drepturi, cu cel puțin 60 de zile înainte de intrarea în vigoare a contractului-cadru.
