Lege: Șoferii români vor trebui să plătească pentru a avea acces în anumite zone ale orașului

Lege: Șoferii români vor trebui să plătească pentru a avea acces în anumite zone ale orașului

Recent, a fost adoptată o lege oficială pentru promovarea siguranței în trafic și reducerea poluării. Bucureștiul și alte municipalități importante sunt obligate să stabilească zone cu emisii scăzute în viitorul apropiat pentru a îndeplini aceste obiective.

Astfel, șoferii români vor fi nevoiți să plătească pentru a avea acces în anumite zone ale orașului, sau vor trebui să își lase mașina acasă.

În zonele bine stabilite de autorități, vor avea acces doar mașinile care respectă regulile zonei sau cele pentru care se plătește o taxă.

„În vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier și a îmbunătățirii calității aerului și sănătății populației se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE”, se arată în legea 155/2023, potrivit antena3.ro.

Potrivit legii, prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătățirii calității aerului. În termen de cel mult doi ani, adică până în vara lui 2025, autoritățile vor trebui să stabilească zone cu nivel scăzut de emisii în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.

Zonele, marcate cu indicatoare, vor fi de două tipuri: ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor; ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliției locale.

Șoferii români nu vor putea intra cu mașinile în zonele respective decât dacă vor respecta câteva condiții:

  • să respecte standardele de emisii ale zonei;
  • să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
  • să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.

Măsurile prezentate trebuie instituite în termen de șase luni de la implementarea lor. Până la sfârșitul anului, autoritățile vor trebui să creeze linii directoare pentru stabilirea regulilor de acces, precum și o metodă de aplicare a tarifelor și a excepțiilor pentru ZNSE. În plus, municipalitățile reședință de județ vor fi obligate să dezvolte benzi dedicate transportului public, pe baza planului de mobilitate urbană durabilă, pentru liniile cu o viteză medie mai mică de 15 km/h. Aceste benzi trebuie stabilite până la 1 noiembrie 2026.

Totodată, va trebui implementat un plan de mobilitate urbană ce „are ca ţintă principală îmbunătățirea accesibilității localităților şi a conectivității între acestea, dezvoltarea și diversificarea unei oferte de transport (aerian, fluvial şi maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat, pietonal) bine integrată intermodal şi sustenabilă din punct de vedere social, economic și de mediu”.

Acest plan va viza toate formele de mobilitate și transport, aici fiind inclus transportul public și privat, de marfă și pasageri, motorizat și nemotorizat, în mișcare sau în staționare.

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
cer fragmentat
14.6 ° C
14.9 °
13.1 °
72 %
3.6kmh
75 %
vin
16 °
sâm
20 °
Dum
22 °
lun
22 °
mar
22 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii