Peste 30 de reguli vor aduce drepturi noi celor care călătoresc cu avionul, inclusiv dreptul la informare sau despăgubirile care vor fi acordate, notează AFP.
Cele 27 de ţări ale UE au convenit recent asupra unei serii de constrângeri impuse companiilor aeriene pentru a proteja drepturile pasagerilor, compensaţiilor pentru întârzieri şi termenului de răspuns la reclamaţii.
Noul cadru stabilit prin acest acord îşi propune să stabilească reguli „mai simple şi mai clare” pentru pasageri, păstrând în acelaşi timp concurenţa între companiile aeriene în cadrul pieţei interne, potrivit unui comunicat al Consiliului UE, organismul care reprezintă cele 27 de state membre.
În timpul acestor negocieri, a fost ridicată ideea – apărată de companiile aeriene – de a creşte pragul de compensare a pasagerilor de la trei la cinci ore de întârziere. Această idee a fost respinsă de Germania, potrivit Agerpres.
Textul, aprobat de miniştrii transporturilor din statele membre, urmează să fie prezentat Parlamentului European.
Dreptul de a fi redirecționat
Companiile aeriene trebuie să ofere pasagerilor o redirecționare cât mai curând posibil, inclusiv posibilitatea de a fi redirecționați prin zboruri operate de alți transportatori sau prin mijloace de transport alternative, după caz.
În plus, dreptul la asistență (băuturi răcoritoare, hrană, cazare) este acum clar definit. În cazul în care o companie aeriană nu asigură acest lucru, pasagerii își pot face singuri aranjamentele și pot fi rambursați ulterior. În caz de întârziere pe pistă, pasagerii ar avea dreptul la asistență minimă și ar trebui să fie debarcați după 3 ore.
Dreptul la despăgubiri în caz de anulări și întârzieri
Ținând seama în special de evaluarea impactului realizată de Comisia Europeană, Consiliul propune praguri actualizate pentru despăgubirile datorate întârzierilor prelungite.
Companiile aeriene nu sunt autorizate să refuze acordarea de compensații din cauza unor „circumstanțe extraordinare”, cu excepția cazului în care dovedesc că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni perturbările.
Despăgubirile variază în funcție de distanță:
– Călătorii sub 3 500 km și călătorii în interiorul UE: se aplică compensații pentru întârzieri de peste 4 ore (300 EUR)
– Călătorii peste 3 500 km: se aplică compensații pentru întârzieri de peste 6 ore (500 EUR)
Poziția Consiliului introduce, de asemenea, mai multe modificări în ceea ce privește normele privind anulările pentru care pasagerii pot solicita compensații. Pasagerii care sunt informați cu privire la anularea zborului lor cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare au dreptul la o compensație. În caz de anulare, compania aeriană trebuie să pună la dispoziția pasagerilor formulare precompletate pentru ca aceștia să poată solicita despăgubiri.
Consiliul dorește, de asemenea, să descurajeze politica „no-show”, utilizată pe scară largă în prezent. În acest sens, pasagerii cărora li se refuză îmbarcarea pe un zbor de întoarcere, deoarece nu au luat zborul de plecare, ar avea dreptul la despăgubiri.
Dreptul la informare
Pasagerii aerieni din UE ar trebui să fie mai bine informați cu privire la drepturile lor. Companiile aeriene ar trebui să respecte obligații de informare mai stricte, inclusiv informații în timpul rezervării și informații privind gestionarea plângerilor și a cererilor.
Noile dispoziții introduc termene stricte în care companiile aeriene trebuie să răspundă la reclamațiile pasagerilor. Pasagerii ar avea la dispoziție până la 6 luni de la perturbare pentru a depune o cerere sau o plângere la compania aeriană. Se introduce un termen de 14 zile de la depunerea cererii pentru ca companiile aeriene să plătească despăgubiri sau să ofere un răspuns clar și motivat pasagerului.