fbpx

Declarația lui Raed Arafat, după tragedia de la Victor Babeș: Instalația de oxigen a necesitat recent reparații

Declarația lui Raed Arafat, după tragedia de la Victor Babeș: Instalația de oxigen a necesitat recent reparații

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a confirmat luni seara că instalaţia de oxigen a Unităţii Mobile de Terapie Intensivă de la Spitalul „Victor Babeş” a necesitat, recent, reparaţii, dar acestea au fost executate în parametrii corespunzători înainte de punerea în funcţiune a TIR-ului ATI.

„Nu a fost instalată greşit. La un moment dat, firma care a făcut instalaţia de oxigen nu era firma care era, să zicem, agreată sau care lucra cu firma de stocatoare de oxigen. Mai mult, ţeava care a fost instalată era de altă dimensiune şi necesita alte acţiuni de autorizare, motiv pentru care s-a refăcut instalaţia la recomandarea firmei care are stocatorul şi a fost totul corectat înainte să fie TIR-ul dat în funcţiune. Deci, asta e o situaţie care arată că, totuşi, chiar dacă s-a făcut, a fost schimbat acest lucru din timp, înainte să intre TIR-ul în funcţiune. Acest lucru nu s-a făcut ca improvizaţie, şi doar că firma care a făcut prima instalaţie, a făcut-o cu anumite ţevi care nu erau potrivite pentru ce trebuia să funcţioneze acolo. Şi atunci a fost repetată lucrarea, de asta a durat şi vreo două zile în plus să fie pus TIR-ul în funcţiune. Asta a fost o chestiune care, într-adevăr, s-a întâmplat”, a declarat Raed Arafat, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria, potrivit ProTv.

Raed Arafat a subliniat că ventilatoarele sunt de fabricaţie americană şi a exclus ipoteza ca acestea să fie de „calitate slabă” sau să nu poată funcţiona în condiţii grele.

„Ventilatoarele respective, când se depăşeşte 6 bari, intră în sistem de autoprotecţie şi se opresc. Altfel, presiunea distruge tot mecanismul ventilatorului. Asta se pare că s-a întâmplat astăzi, cu toate ventilatoarele din tir, care s-au oprit împreună şi au creat situaţia de urgenţă din interiorul terapiei intensive mobile. Colegii de acolo au lucrat imediat ca să remedieze situaţia şi să încerce, bineînţeles, să ventileze bolnavii, ca să preia bolnavii pe balon, nu erau toţi intubaţi care erau în tir. Şi bineînţeles, între timp, au fost trimise şi ambulanţe care să preia pacienţii până se remediază situaţia”, a precizat Raed Arafat.

Nu a vrut să intre în TIR

El a menţionat că la spital se afla şi un reprezentant al firmei care asigura mentenanţa, dar că acesta nu a dorit să intre în tir, oferind în schimb indicaţii celor care au intrat în unitatea mobilă.

„Era un reprezentant al firmei care întreţine ventilatoarele în curtea spitalului când s-a întâmplat această situaţie, din informaţiile pe care le avem, dar nu a dorit să intre în tir şi să ajute acolo, având în vedere că în tir sunt pacienţi COVID. Chiar dacă i se ofereau materiale de protecţie, şi tot a preferat să rămână afară şi să dea anumite indicaţii colegilor din interiorul tirului. Aici s-a întâmplat ce nimeni n-a dorit să se întâmple, şi anume unii pacienţi, chiar şi dacă au fost luaţi pe baloanele de ventilaţie, adică ventilaţie manuală, au intrat în stop. Nu s-a reuşit să fie resuscitaţi, erau în stare foarte critică. Iar cinci pacienţi au fost transferaţi, după cum ştiţi, la alte spitale”, a spus Raed Arafat.

Din ce cauză s-a produs tragedia

Secretarul de stat a explicat că tirurile de terapie intensivă pot să funcţioneze în două modalităţi. În primul caz ele pot funcţiona independent, doar pentru câteva ore, pe butelii de oxigen şi pe generator electric propriu. În a doua variantă acesta se conectează la curent din afara tirului, de exemplu de la un transformator, şi la o sursă de oxigen permanentă, de exemplu un stocator de oxigen.

„Acolo există reductoare care controlează presiunea maximă care intră în tir. Aceste reductoare există şi la ieşire, din ce ştiu, şi la ieşire din stocator şi bineînţeles la intrare în tir. Presiunea nu trebuie să fie lăsată să urce mai mult decât, din ce ştiu până acum, în jur la 5,8 maxim. Astăzi ce s-a întâmplat? La un anumit moment această presiune a crescut peste 6 bari. Cum, de ce, ce robinet s-a deschis mai mult, ce întrerupător s-a deschis mai mult? Asta deja face obiectul anchetei”, a mai precizat el.

Raed Arafat a declarat că, potrivit informaţiilor existente la acest moment, luni, în jurul orei 16.25, a existat o creştere bruscă, de peste 6 bari, a presiunii oxigenului.

„La acest moment este o anchetă, o anchetă care este derulată de Poliţia Capitalei şi care va stabili după audieri, după discuţii, ce s-a întâmplat acolo. Cert este că compania care a verificat ventilatoarele ulterior – ventilatoarele având un log electronic care arată ce s-a întâmplat – clar că în jurul orei 16.25, ora României, dacă este corectă informaţia pe care am primit-o, s-ar fi crescut presiunea brusc peste 6 bari. Deci asta explică clar urgenţa care a apărut. Personal, am aflat după orele 17.00”, a afirmat Raed Arafat.

Șeful DSU a spus că pacienţii rămaşi în viaţă, care se aflau în Unitatea Mobilă de Terapie Intensivă de la Spitalul „Victor Babeş”, au fost mutaţi la alte unităţi sanitare şi se află în prezent sub îngrijire ca „bolnavi de terapie intensivă pe problema COVID”.

„Au ajuns la alte spitale, sunt în îngrijire. Din păcate, rămân bolnavi de terapie intensivă pe problema COVID, care este o problemă foarte critică, oricând poate să meargă spre mai rău sau, sper, spre mai bine. S-au găsit paturi, s-au făcut locuri, normal, în astfel de situaţii s-au găsit soluţii, a ajutat, din ce ştiu, şi Ministerul Sănătăţii pentru a găsi locuri. Acolo unde au plecat, acolo vor rămâne”, a spus Raed Arafat.

Trei pacienți au decedat, luni seară, după ce s-a oprit alimentarea cu oxigen în TIR-ul ATI de la Spitalul Victor Babeș din Capitală. Potrivit Ministerului Sănătății, a avut loc o defecţiune la instalaţia de oxigen a unităţii mobile.

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
cer senin
12.6 ° C
12.8 °
11.1 °
80 %
2.6kmh
0 %
lun
13 °
mar
19 °
mie
20 °
joi
21 °
vin
23 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii