Datele colectate în 2024 arată că 14,2% dintre persoanele cu vârsta între 15 și 34 de ani din Uniunea Europeană au abandonat educația sau formarea profesională cel puțin o dată în timpul vieții lor, potrivit informațiilor publicate luni de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Cele mai ridicate rate ale abandonului școlar s-au înregistrat în Țările de Jos (32,2%), Danemarca (27,1%), Luxemburg (24,8%) și Estonia (24,4%), iar cele mai scăzute în România (1,5%), Grecia (2,2%) și Bulgaria (3,5%).
La toate nivelurile de educație (scăzut, mediu și ridicat), cel mai frecvent motiv pentru nefinalizarea unui program educativ a fost că nu s-a ridicat la înălțimea așteptărilor sau a fost prea dificil (42,6% din oamenii care au abandonat sistemul de școlarizare). Urmează alte motive familiale sau personale (18,5%) și preferința pentru muncă (13,8%). Doar 5,3% au menționat motivele financiare ca principala cauză pentru care au abandonat educația sau formarea profesională.
Abandonul din motive financiare este mai frecvent la nivelul ridicat de educație
Motivele legate de programul educativ variază în rândul nivelurilor de educație: ele sunt responsabile pentru 28,7% la nivelul scăzut de educație, 35,9% la cel mediu și 50,2% la cel superior.
Totuși, motivele legate de propria boală sau dizabilitate sunt mai frecvente la nivelul scăzut de educație (11,1%) decât la cel mediu (9,8%) sau superior (5,6%).
Similar, alte motive familiale sau personale sunt mai prezente la nivelul scăzut de educație (24,6%) decât la cel mediu (21,8%) și superior (15%), precum și la preferința pentru muncă: 17,7% la nivelul scăzut de educație, 15,7% la nivelul mediu și 11,9% la nivel ridicat.
Abandonul din motive financiare este mai frecvent la nivelul ridicat de educație (5,7%) decât la nivelul mediu (4,8%).

