Încrederea în produsele certificate „eco” rămâne scăzută, conform unui studiu care arată că 50% dintre români nu au încredere în etichetele eco și bănuiesc că multe dintre acestea sunt strategii de marketing.
Deși interesul pentru un stil de viață responsabil este în creștere, sustenabilitatea nu este încă un criteriu principal de achiziție pentru majoritatea românilor. Doar 43% dintre consumatori iau în considerare impactul ecologic al produselor, în crește cu 5% față de anul trecut.
Mai mult de jumătate dintre români (53%) spun că nu își permit să cumpere produse etice.
Pentru a depăși această barieră, firmele ar trebui să se concentreze pe normalizarea prețurilor produselor eco, extinderea ofertei în retailul mainstream și creșterea nivelului de informare cu privire la beneficiile pe termen lung ale acestor produse, potrivit raportului.
„Lipsa de încredere, prețurile ridicate și oferta limitată de produse creează un peisaj de consum în care intențiile nu se traduc mereu în acțiuni concrete”, conform MKOR, citată de startupcafe.ro.
Potrivit studiului, un factor care alimentează această neîncredere este greenwashing-ul, o practică prin care unele companii exagerează sau chiar denaturează informațiile despre impactul ecologic al produselor lor. Lipsa unor reglementări clare și standarde uniforme face ca etichetele eco să fie percepute mai degrabă ca instrumente de marketing decât ca garanții ale sustenabilității.
38% dintre români spun că nu știu exact ce înseamnă o certificare eco autentică, ceea ce indică atât o lipsă de informare, cât și o nevoie crescută de claritate din partea brandurilor. În lipsa unor criterii transparente, consumatorii sunt mai predispuși să creadă că termenii „natural” și „organic” sunt folosiți abuziv pentru a justifica prețuri mai mari.
29% dintre respondenți spun că disponibilitatea redusă a produselor eco în magazine îi împiedică să le cumpere mai des. Produsele sustenabile sunt percepute ca fiind mai greu de găsit, iar în unele cazuri, diferența dintre produsele convenționale și cele „eco” nu este clar comunicată, ceea ce face ca alegerea să fie dificilă pentru consumatori.