Din cauza creșterii prețurilor, unul din doi români economisesc mai puțin sau nu mai economisesc deloc. În același timp, un sfert dintre români spun că și-au schimbat modul în care pun bani deoparte sau investesc.
Aceste date fac parte dintr-un studiu realizat de Ipsos pentru ING Bank, potrivit news.ro. Astfel, potrivit studiului„ „unul din cinci români este atent la cumpărăturile efectuate, urmăreşte reducerile şi menţine evidenţa veniturilor şi cheltuielilor în mod regulat pentru a se bucura de stabilitate financiară”.
În acelaşi timp, 48% dintre români nu îşi mai permit să economisească din cauza inflaţiei, în timp ce doar 11% dintre ei pun mai mulţi bani deoparte pentru a putea face faţă unui viitor mai scump, semnalat deja de numeroasele creşteri de preţuri.
Același studiu relevă și faptul că doar 24% dintre români sunt interesaţi de educaţia lor financiară şi caută informaţii pe internet, în timp ce 57% apelează foarte rar sau niciodată la experţi sau consultanţi de specialitate pentru a discuta despre situaţia financiară.
Aceste comportamente financiare cauzate de inflaţie au fost identificate şi de Banometru, programul gratuit de sănătate financiară dezvoltat în parteneriat de ING Bank, Asociaţia Educaţie pentru Viaţa Reală (AEVR) şi Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC).
În primele şase luni din 2023, au apelat la Banometru cu precădere persoane care au un venit egal sau mai mic decât cheltuielile lunare, situaţie cauzată de creşterile de preţuri. Prin urmare, beneficiarii programului nu îşi mai pot menţine acelaşi stil de viaţă cu care erau obişnuiţi şi caută sprijin în restabilirea echilibrului financiar, precizează sursă citată.
Cifrele arătate anterior sunt confirmate şi de evaluarea Banometru, realizată în perioada ianuarie-iunie 2023. Potrivit acesteia, 39% dintre beneficiarii programului nu dispun de un fond de economisire sau nu economisesc deloc şi nici nu îşi planifică sau măsoară bugetul, mai arată studiul.
Banometru este o platformă pentru planificarea bugetului şi gestionarea eficientă a datoriilor şi veniturilor, cu sfaturi despre economisire şi echilibru financiar.
Pe de altă parte, investiţiile în produse financiare şi bunuri materiale nu reprezintă o prioritate pentru mulţi dintre români: 58% dintre cei chestionaţi spun că investesc foarte rar sau deloc în acţiuni/obligaţiuni/fonduri mutuale, dar şi în proprietăţi imobiliare sau obiecte de valoare.
Peste 70% dintre români cheltuiesc mai mult din venit pe alimente/cumpărături zilnice şi energie decât în urmă cu cinci ani, iar peste 65% se aşteaptă să continue să facă acest lucru şi peste alți cinci ani, potrivit cercetării Ipsos.
Pentru a putea face faţă inflaţiei, 50% spun că au redus cheltuielile pentru articole vestimentare, dar şi pentru resturante/baruri, în timp ce 48% alocă un buget mai mic pentru călătorii.
Evaluarea Banometru arată că imposibilitatea de a menţine acelaşi stil de viaţă ca urmare a inflaţiei are impact şi din punct de vedere emoţional. Astfel, există un sentiment de frustrare tot mai puternic şi o creştere semnificativă a consumului, mai ales pentru persoanele cu venituri mai mari. Această nouă tipologie de oameni caută sprijinul specialiştilor pentru a-şi putea rezolva problemele.
Îmbunătăţirea calităţii vieţii este principala motivaţie (69%) pentru persoanele care se înscriu în programul Banometru, în timp ce obţinerea de noi surse de venit (48%), securitatea financiară (47%) şi plata datoriilor înainte de termen (46%) reprezintă alte motive pentru a beneficia de şedinţele de coaching gratuit 1:1.
Specialiştii Banometru au observat că, pentru a face faţă inflaţiei, unii români au nevoie de sprijin moral deoarece le este mai dificil să găsească motivaţia pentru a se adapta. Un alt motiv pentru a apela la coaching-ul financiar este menţinerea aceluiaşi stil de viaţă prin găsirea de soluţii practice.
Potrivit rezultatelor din prima jumătate de an în Banometru, procentul celor care folosesc un buget după trei luni de la intrarea in program a crescut la 76%, în timp ce 30% mai mulţi oameni înlocuiesc cel puţin un obicei de cheltuire cu unul mai sănătos (alegerea de alternative mai ieftine pentru anumite produse/servicii), mai notează News.ro.
Educaţia rămâne un vector important pentru creşterea veniturilor. 78% dintre beneficiarii Banometru au declarat, după 12 luni de la participarea în program, că şi-au dezvoltat abilităţile pentru a-şi menţine competitivitatea pe piaţa muncii.