În timp ce barilul de țiței se ieftinește pe bursele internaționale, în România carburanții se scumpesc. Statul a majorat accizele, iar efectele se simt deja în buzunarele românilor.
Petrolul se ieftinește pe bursele internaționale
Prețul petrolului a înregistrat o ușoară scădere după două săptămâni de creșteri constante. Țițeiul Brent a coborât la 70,08 dolari/baril, în timp ce WTI american a scăzut la 68,25 dolari. Investitorii așteaptă date noi despre stocurile de petrol din SUA și clarificări legate de noile tarife comerciale anunțate de președintele Donald Trump.
Deși tensiunile internaționale continuă – inclusiv atacuri recente în Marea Roșie – cotațiile s-au stabilizat pe fondul așteptărilor privind o ușoară relaxare a cererii globale.
În România, prețurile la pompă continuă să crească
Cu toate acestea, în România situația este diferită. De la 1 iulie 2025, au intrat în vigoare noile accize majorate pentru carburanți, stabilite de Ministerul Finanțelor. Astfel, acciza la benzină a crescut cu 36 bani/litru, iar cea la motorină cu 33 bani/litru. După aplicarea TVA-ului, prețul real la pompă a crescut cu peste 40 de bani pe litru, conform datelor Economedia.
În benzinăriile din București și marile orașe, prețul mediu pentru un litru de benzină este de 7,39 lei, iar motorina a ajuns la 7,42 lei/litru. Asta înseamnă că un plin de 50 de litri costă acum cu aproximativ 20 de lei mai mult decât în luna iunie.
De ce nu simțim scăderea petrolului la buzunar
Motivul principal este politic: statul român a ales să compenseze deficitul bugetar prin taxarea mai mare a consumului. Creșterea accizelor face parte din angajamentele luate de România față de Comisia Europeană privind reducerea deficitului excesiv.
Cu alte cuvinte, indiferent de ce se întâmplă pe bursele internaționale, la noi prețurile sunt ținute sus prin taxare. Peste 50% din prețul unui litru de carburant este compus din taxe: acciză, TVA, contribuții pentru rezerve strategice etc.
Efecte în lanț: crește și energia electrică
Specialiștii avertizează că scumpirea carburanților nu se oprește la pompă. Prețul energiei electrice este influențat indirect, mai ales în zonele unde producția depinde de combustibili fosili sau transportul de energie presupune consum mare de motorină.
Transportatorii, fermierii și operatorii din construcții resimt deja efectele în costuri, iar inflația alimentară și industrială ar putea accelera din nou spre toamnă.
Concluzie: paradoxul românesc al petrolului
În timp ce cotațiile internaționale se relaxează, România rămâne o țară în care carburanții se scumpesc pe fondul politicii fiscale interne. Accizele cresc, TVA-ul se aplică la un preț umflat, iar consumatorul rămâne captiv într-un sistem în care plătește mai mult, chiar și atunci când piața globală merge în jos.