Un studiu care analizează obiceiurile de consum ale românilor arată că piața trece printr-o perioadă de schimbări.
Studiul Radiografia eCommerce în România relevă faptul că creşterea inflaţiei şi scăderea puterii de cumpărare i-a determinat pe consumatori să fie mai atenţi la cheltuieli. Aceștia au devenit mult mai selectivi în ceea ce privește produsele pe care le cumpără, dar și magazinele la care apelează.
Potrivit studiului care vizează comerțul online, pentru alegerea produselor, 19% dintre români apelează la ChatGPT sau alte aplicații bazate pe inteligența artificială. Cu ajutorul acestor aplicații, compară prețurile, dar și caracteristicile produselor pe care le doresc.
Alți 32% dintre cei chestionați folosesc ChatGPT ocazional, iar un 25% recunosc faptul că nu au testat, deși sunt curioși. Studiul mai arată că ChatGPT este cea mai accesată aplicație pentru compararea produselor. Un procent de 82% dintre cei care apelează la astfel de aplicații îl preferă. Mult mai puțini sunt cei care preferă Gemini (13%), în vreme ce restul, sub 3%, apelează la Grok, Claude, DeepSeek.
Comerțul online are de suferit din cauza majorării prețurilor și a inflației. Un procent de 25% dintre români au decis să reducă drastic cumpărăturile. Un procent de 39%, arată studiul, dau dovadă de moderație, iar 25 susțin că nu și-au schimbat obiceiurile și cumpără la același nivel ca în trecut.