AEP: Intră în vigoare Regulamentul UE cu privire la publicitatea politică

AEP: Intră în vigoare Regulamentul UE cu privire la publicitatea politică

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că vineri intră în vigoare Regulamentul (UE) 2024/900 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică.

Potrivit AEP, Regulamentul stabileşte norme armonizate pentru serviciile de publicitate politică, care prevăd, printre altele, obligativitatea utilizării de etichete şi notificări privind transparenţa clare, care să conţină informaţii suplimentare, cum ar fi datele de contact ale sponsorului în contextul furnizării de servicii de publicitate politică şi informaţii privind utilizarea tehnicilor de vizare sau distribuire bazate pe date personale.

”Subliniem că prevederile Regulamentului (UE) 2024/900 se aplică tuturor materialelor de publicitate politică, publicate, distribuite sau difuzate prin orice mijloc de comunicare (atât prin intermediul mass-mediei tradiţionale offline, cum ar fi ziarele, televiziunea şi radioul, dar şi prin intermediul platformelor online, al site-urilor web, al aplicaţiilor mobile, al jocurilor pe calculator şi al altor interfeţe digitale), inclusiv în afara campaniei electorale”, se arată într-un comunicat al AEP.

Regulamentul urmăreşte să sporească încrederea publicului în comunicarea politică şi să prevină practicile lipsite de transparenţă care vizează influenţarea alegătorilor, în special în mediul digital.

Orice material publicitar politic trebuie să respecte anumite cerinţe

Conform Regulamentului (UE) 2024/900 şi a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2025/1410 al Comisiei Europene, orice material publicitar politic trebuie să respecte următoarele cerinţe:

* eticheta trebuie să includă: identitatea sponsorului şi, dacă este cazul, a entităţii care îl controlează; referinţa la alegerile, referendumul sau iniţiativa legislativă vizată; informaţii privind utilizarea tehnicilor de vizare sau distribuire bazate pe date personale; o notificare privind transparenţa, accesibilă direct (inclusiv prin link sau cod QR);

* etichetele şi notificările trebuie să respecte cerinţe clare de lizibilitate, contrast şi accesibilitate, adaptate fiecărui tip de suport-tipărit, audiovizual sau digital.

Potrivit noilor reglementări, editorii şi furnizorii sunt obligaţi să păstreze notificările de transparenţă timp de 7 ani, iar publicitatea politică sponsorizată din afara UE este interzisă.

Totodată, va fi instituit registrul european al materialelor publicitare politice online, un portal unic ce va permite accesul public la informaţiile privind materialele publicitare politice online publicate în statele membre sau adresate cetăţenilor sau rezidenţilor UE în Uniune.

AEP anunţă că Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1410 al Comisiei din 9 iulie 2025 privind formatul, modelul şi specificaţiile tehnice ale etichetelor şi ale notificărilor privind transparenţa materialelor publicitare politice în conformitate cu articolele 11 şi 12 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului şi Orientările Comisiei Europene pentru sprijinirea punerii în aplicare a Regulamentului (UE) 2024/900 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică pot fi consultate pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente, www.roaep.ro, în secţiunea Legislaţie Electorală – Finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale.

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
cer senin
18.2 ° C
18.3 °
17.8 °
57 %
4.6kmh
0 %
vin
19 °
S
15 °
D
18 °
lun
19 °
mar
11 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii