Probleme majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională

Probleme majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională

Probleme majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională, identificate într-un Raport de cercetare alarmant realizat de aceeași instituție a Ministerului Educației care realizează subiectele.

Cercetarea scoate în evidență o serie de probleme acute legate de relevanța acestui examen, prin raportare la obiectivele sale. Proba de limba și literatura română a atras, în acel an, cel mai mare număr de contestații, iar cele mai multe note au determinat schimbarea notei.

Potrivit cercetării (integral aici), disponibilă în acest moment doar ca document-sinteză, parte a unui raport mai larg, problemele încep încă de la prevederile actualei legi și punerea lor în aplicare, printr-o distanță ce apare “între curriculum și evaluare”.

Prima concluzie enunțată în raportul citat spune că, astfel, e generată “o direcționare a predării/ învățării către disciplinele de examen, în detrimentul formării/exersării/dezvoltării competențelor cheie; ca atare, se poate spune că efectul backwash este previzionat prin lege”.

Concurența între curriculumul oficial și programa de evaluare “conduce la backwash” (adică influența examenelor asupra predării/învățării).

Sinteza publicată de CNPEE spune că “impactul curriculumului oficial la clasă este diminuat din cauza selectării arbitrare din textul programei școlare a competențelor și conținuturilor, pe un model curricular anterior, precum și din cauza perpetuării evaluării în aceeași direcție.”

Analiza constată că “deși declară conformitatea cu curriculumul oficial, programa de evaluare rămâne tributară curriculumului anterior (…) și produce confuzii prin menționarea – eronată – a unor etape intermediare în dezvoltarea competențelor specifice care ar fi prezente în programa școlară”.

Sinteza notează, între altele, pe baza analizării probei de Limba și literatura română la EN 2021 (sesiunea din iunie), că itemii vizau puține competențe din curriculum, baremul nu menționa competențele specifice vizate și tot baremul “compromite validitatea probei”, prin punctajele folosite, alocate arbitrar, potrivit B1 TV.

“Probele de evaluare reflectă practici tradiționale în registrul scris. În loc de a utiliza elementele de construcție a comunicării pentru aprofundarea lecturii, textul este folosit ca pretext pentru gramatică și ca fundal pentru exerciții decontextualizate.”

“Se ajunge astfel la acordarea de punctaje în mod arbitrar, din partea profesorului evaluator; achizițiile curriculare nu pot fi măsurate precis în cazul itemilor compoziți. Probele evaluează puține competențe din curriculumul național. Aspecte majore din curriculum sunt cu totul trecute cu vederea”

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
cer senin
14 ° C
15.5 °
12 °
86 %
2.7kmh
0 %
Dum
22 °
lun
24 °
mar
22 °
mie
24 °
joi
17 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii